Grubblaren - Guidad reflektion

Okej, så kodning då. Eller webb-kodning. Eller — är det kodning om det bara är HTML? Tekniskt sett är det ju markup, inte kod, eller hur? Men alla säger "kodning" så... fine. Hur som helst.

Idag fixade jag fel. *Fel* — men vad är ett fel egentligen? Ett fel är när något inte fungerar som det ska, antar jag. Men det *ska* ju fungera, så det var ett fel. Logiskt. Men samtidigt — innan jag hittade felet var det ju bara... en webbplats som inte fungerade. Det var inte ett fel tills jag insåg att det *var* ett fel. Eller? Var felet redan där?

Nej, fokus. Broken tags. Alltså stängda taggar som inte var stängda. Eller öppnade utan att stängas. (Vänta, vilket var det?) Hur som helst, de fungerade inte. Och jag var — och det är väl säsongsbetonat eller något — *glad* när jag hittade dem. Glad! Eller, inte frustrerad i alla fall. Det är väl samma sak? Frånvaro av frustration är inte samma som glädje, eller? Men det *kändes* som något positivt. Lättnad kanske? Eller möjligheten att lösa något. Är det glad eller bara... tjänstemässig tillfredsställelse? Tror jag var faktiskt glad.

Men *varför* hittade jag dem? Det är det konstiga. Hade jag bara sökt slumpvis? Följt en känsla? Var det erfarenhet eller tur? Jag minns inte exakt vad som fick mig att kolla just där, och det får mig att undra — visste jag det på någon nivå, eller hade jag bara tur? Och gör det någon skillnad? Nej, antagligen inte. Felen är lösta. Eller — är de lösta tills nästa fel dyker upp? Är kodning bara en oändlig spiral av fel och— nej, sluta.

Webbplatsen fungerar bättre nu. Tror jag. Åtminstone den delen. Det räcker för idag.

1 svar

1. Haha ja den e fan klockren

MittPsyke ersätter inte vård. Vid akut fara ring 112 · Vårdråd 1177.